Законовата основа за предоставянето на държавни помощи в Република България се базира на Договора за функциониране на Европейския съюз, Регламентите на Съвета и на Европейската комисия, както и на Закона за държавните помощи и Правилника за неговото прилагане.
Съгласно Закона за държавните помощи, министърът на финансите е националният орган, който отговаря за наблюдението, прозрачността и координацията на държавните помощи, с изключение на тези в земеделието, развитието на селските райони, горското и ловното стопанство и рибарството, като:
- Осъществява наблюдението, координацията и взаимодействието с Европейската комисия и администраторите на помощ в областта на държавните помощи и минималните помощи;
- Приема, разглежда и оценява уведомленията за държавна помощ, изготвени от администраторите на помощ, за съответствие със законодателството в областта на държавните помощи;
- Наблюдава и дава становища за предостоставянето на нова и за изменението на същуствуваща държавна помощ за съответствие с провежданата в Европейския съюз и в Република България политика в областта на държавните помощи;
- Съгласува и изпраща уведомленията за държавни помощи до Европейската комисия;
- Оценява държавните помощи, попадащи в обхвата на общ регламент за групово освобождаване;
- Дава становища относно помощи, освободени от задължението за уведомяване с акт на Съвета на Европейския съюз или на Европейската комисия;
- Изготвя уведомление за регонална карта на държавните помощи до Европейската комисия, съдържащо предложение за максималния интензитет на регионалната помощ и на специфичния местен обхват на районите в Република България, допустими за регионална помощ;
- Осигурява прозрачност на дъравните помощи като изисква, обобщава и съхранява информация от всички администратори на помощ, включително за минималните помощи;
- Изготвя годишен доклад и тематични доклади за държавните помощи и ги изпраща до Европейската комисия;
- Координира и подпомага администраторите на помощ при упражняване на техните права и задължения, произтичащи от правото на Евпорейския съюз и българското законодателство в областта на държавните помощи;
- Координира действията във връзка с възстановяването на неправомерна и несъвместима държавна помощ и възстановяването на неправилно използвана държавна помощ, включително за държавните помощи в областта на земеделието, развитието на селските райони, горското и ловното стопанство и рибарството;
- Изготвя становища по проекти на нормативни и други актове, свързани с уреждане на отношения в областта на държавните помощи;
- Участва в дейността на работните органи на Европейската комисия по въпросите на държавните помощи;
- Дава методически указания по прилагането на закона, нормативните актове по неговото прилагане и на правилата в областта на държавните помощи;
- Предприема мерки за развитието и усъвършенстването на правилата в областта държавните помощи и за осигуряването на прозрачност.
Какво дирекция „Държавни помощи и реален сектор" не прави:
- Не предоставя и не администрира държавни/минимални помощи;
- Не попълва уведомителни форми/информационни листове за държавни помощи, а съгласува методически попълнените такива;
- Не носи отговорност за неспазване от администраторите на помощ на условията за предоставяне на държавна/минимална помощ, както и за неправомерно предоставена държавна помощ;
- Не постановява възстановяване на неправомерна и несъвместима държавна помощ и/или неправилно използвана държавна помощ.